Το ΔημοτικΟ ΣχολεΙο ΤριΑδας

(Για την ιστοσελίδα του σχολείου κλικ εδώ)

 

Τοποθεσία

 

Το Δημοτικό Σχολείο Τριάδας βρίσκεται σε ένα από τα ψηλότερα σημεία του χωριού, πίσω από την εκκλησία του Αγίου Σπυρίδωνα και παραδίπλα από το Κριεζώτειο Αρχοντικό. Δεν  είναι άμεσα εντοπίσιμο από τον κεντρικό δρόμο του χωριού, ούτε γίνεται εύκολα αντιληπτή η αξιοσημείωτα μεγάλη έκταση του αύλειου χώρου, γι' αυτό είναι αναγκαίο να το επισκεφτεί κανείς και να περιηγηθεί στους χώρους του για να εντοπίσει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του.

δημοτικό σχολείο σήμερα.png

 

 Η ιστορία του κτιρίου

 

Το συνολικό κτίριο του Δημοτικού Σχολείου Τριάδας όπως συναντάται σήμερα, οικοδομήθηκε σε τρεις διαφορετικές περιόδους αρχής γενομένης από το 1959 που τοποθετήθηκε ο θεμέλιος λίθος.

 

Το πρώτο κτίριο χτίστηκε διαδοχικά από το 1959 μέχρι το 1966. Αρχικά, με ενέργειες του Ευβοιώτη Υπουργού Παιδείας κ.Βογιατζή Γεωργίου εγκρίθηκε η ανέγερση μιας αίθουσας, ύστερα από παραχώρηση έκτασης δύο στρεμμάτων. Τα επόμενα χρόνια (1963) προστίθεται νέα αίθουσα, ενώ το 1964 εγκρίνεται η προσθήκη νέας αίθουσας διδασκαλίας. Κάτω από την τρίτη αίθουσα -και αξιοποιώντας την κλίση του εδάφους- χτίστηκε αίθουσα εκδηλώσεων.

1967.png

 

 

Το 1984 πραγματοποιήθηκε επισκευή του εξωτερικού τμήματος του κτιρίου. Την ίδια χρονιά κατασκευάστηκαν τα γήπεδα μπάσκετ και βόλευ, το οποίο μάλλον προβλέπονταν να λειτουργήσει και ως γήπεδο τέννις.

 

γήπεδα.png

Το δεύτερο κτίριο με 3 αίθουσες διδασκαλίας και τους χώρους υγιεινήςκτίστηκε το1996.

 

Ο πιο πρόσφατος χώρος (λυόμενος), προστέθηκε στο πλέγμα κτισμάτων που αποτελούν το σχολείο,το 2011. Πρόκειται για μια προκατασκευασμένη αίθουσα που χρησιμοποιείται ως γραφείο δασκάλων και διευθυντή.

 

 

Αρχιτεκτονική κτιρίου

 

Η αρχιτεκτονική  του σχολείου συνδέεται αρμονικά με την γενικότερη αρχιτεκτονική του χωριού, χωρίς εξάρσεις εντυπωσιασμού, παρόλο που χτίστηκε τα νεότερα χρόνια.

Τον  κύριο όγκο του σχολείου αποτελεί το παλαιότερα κτισμένο κτίριο, μονώροφο από την αριστερή πτέρυγα και διώροφο από την δεξιά πτέρυγα. Η στέγη του είναι κλασική τετράριχτη  κεραμοσκεπή. Διαθέτει τρεις εισόδους. Το δάπεδο του κτιρίου στην αριστερή πτέρυγα είναι υπερυψωμένο από το διαμορφωμένο περιβάλλοντα χώρο, οπότε για την είσοδο στις 3 αίθουσες διδασκαλίας υπάρχουν 2 χαμηλού ύψους κλίμακες.  Οι δύο αυτές κλίμακες συνδέονται μεταξύ τους με ένα μικρό στεγασμένο διάδρομο κατά μήκος της μιας μακράς πλευράς. Η τρίτη είσοδος  βρίσκεται στο ισόγειο της δεξιάς πτέρυγας και  για την πρόσβασή του απαιτείται η κάθοδος σε κλίμακα ύψους περίπου 1 μ. που οδηγεί σε μικρή αίθουσα εκδηλώσεων.

Σχολείο,1968.png

Παρόλο που το πρώτο κτίριο ολοκληρώθηκε το 1963 και ενώ ίσχυε το βασιλικό διάταγμα του 1894 "Περί του τρόπου κατασκευής των σχολείων", όπου προβλέπονταν χώροι υγιεινής, το σχολείο δε διέθετε τέτοιους  χώρους.

Το δεύτερο κτίριο το οποίο έχει εμφανώς κτιστεί μεταγενέστερα για να καλύψει τις ανάγκες του αναπτυσσόμενου σχολείου, δε διαθέτει στέγη ακολουθώντας τις γραμμές νεότερων σχολικών κτιρίων. Εκεί στεγάζονται στο ισόγειο οι χώροι υγιεινής και μια αίθουσα διδασκαλίας, ενώ στον πρώτο όροφο που οδηγεί αριστερόστροφη κλίμακα, υπάρχουν άλλες δύο αίθουσες.

Φαίνεται ότι ο προσανατολισμός του νέου κτιρίου είχε κυρίως ως σκοπό την σύμπτυξη στο χώρο, ώστε πιθανότατα και οι χώροι υγιεινής να είναι εύκολα προσβάσιμοι από τους μαθητές, και όχι τόσο το φωτισμό και ηλιασμό των αιθουσών, όπως προβλέφθηκε και  αξιοποιήθηκε στο αρχικό κτίριο.

Δυστυχώς, καμία αίθουσα  ολόκληρου του σχολικού συγκροτήματος δεν είναι προσβάσιμη για άτομα με ειδικές ανάγκες, αφού δεν διατίθενται καθόλου ράμπες.

Ο λυόμενος τρίτος χώρος-αίθουσα τοποθετήθηκε στον περιβάλλοντα χώρο στα ανατολικά και εφαπτόμενος με το δεύτερο-νεότερο κτίριο για να καλύψει την ανάγκη  χώρου συνέλευσης των δασκάλων του σχολείου, αφού ο μικρός χώρος που διατίθεντο δεν επαρκούσε.

Τα παράθυρα και οι κεντρικές είσοδοι του κτιρίου είναι μεταλλικές, ενώ στο εσωτερικό χρησιμοποιούνται ξύλινα κουφώματα. Οι αίθουσες είναι ευρύχωρες και ψηλοτάβανες-κυρίως στο παλαιότερο κτίριο- με μεγάλα παράθυρα στη μια πλευρά και μικρά στην άλλη. Έχουν προβλεφθεί και αξιοποιούνται καταλλήλως δύο μικρές αποθήκες και μια -επίσης μικρή- κουζίνα.

Εξωτερικά, είναι αξιοσημείωτη η ποικιλία υλικών, χρώματος και υφής που διασπούν τη μονοτονία και δημιουργούν αισθητικές εντυπώσεις για την αποφυγή ατυχημάτων, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα το ενδιαφέρον για την περιποίησή του και τον εκσυγχρονισμό του.

 

 

 Ο περιβάλλων χώρος

 

Το προαύλιο του σχολείου, όπως προαναφέρθηκε, συνδυάζει άριστα δυο στοιχεία, το στοιχείο της φύσης και των κατασκευών.  Είναι μεγάλο και διαμορφωμένο σε δύο επάλληλα επίπεδα. Στο πρώτο επάνω  επίπεδο, ακριβώς μπροστά από το κτίριο υπάρχουν παρτέρια, μια μικρή βρύση και η βάση του ιστού της σημαίας. Ακόμα, διακρίνεται ένα γήπεδο ποδοσφαίρου, μη διαμορφωμένο, έναπολυγωνικό κιόσκι και μια μικρή παιδική χαρά. Η επιφάνεια του εδάφους καλύπτεται στο μεγαλύτερο μέρος (2/3) από ψιλό χαλίκι και το υπόλοιπο (1/3) από κυβόλιθους. Στο δεύτερο χαμηλότερο επίπεδο, υπάρχουν γήπεδα μπάσκετ και βόλεϋ. Στο πρανές που διαχωρίζει  τα δυο επίπεδα έχουν κατασκευαστεί κερκίδες, οι οποίες αξιοποιούνται τόσο για τη θέαση των σχολικών αγώνων όσο και  για εκδηλώσεις.

 

είσοδος,1967.png

1969α.png

 

 

 

 

 

Η ιστορία και το ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο

 

Το σχολείο της Τριάδας άργησε πολύ να λειτουργήσει σε σχέση με σχολεία κοντινών περιοχών και παρά τον αξιοσημείωτο πληθυσμό της, καθώς οι περισσότεροι κάτοικοι απασχολούνταν στα απέραντα κτήματα του Κριεζώτη και δεν είχαν ιδιαίτερες βλέψεις για εκπαίδευση.

Πρώτες αναφορές για λειτουργία του σχολείου σημειώνονται περίπου από το 1935.

Αρχικά, ο χώρος που γίνονταν τα μαθήματα ήταν ένα κτίριο-αποθήκη του Κριεζώτη και βρίσκονταν στη θέση που στεγάζεται σήμερα το νηπιαγωγείο του χωριού, αλλά η φοίτηση των μαθητών κάθε άλλο παρά τακτική μπορεί να χαρακτηριστεί.

Από το  1959,οι εγγεγραμμένοι μαθητές ανέρχονταν στους 80 περίπου, οπότε τοποθετείται δεύτερος δάσκαλος και κινούνται διαδικασίες για την ανέγερση του πρώτου κτιρίου του σχολείου στο χώρο που στεγάζεται σήμερα και για τη διαμόρφωση του προαύλιου χώρου.[1] Το 1965 κατά την ανέγερση του πρώτου κτιρίου παραχωρήθηκε όλο το οικοδομικό τετράγωνο (10.000 τ.μ.) στο σχολείο, ενώ πλέον διαθέτει το σχολείο περιουσία (κτήματα), τα οποία μισθώνονται και του παρέχουν έσοδα.

 

Έκτοτε πέρασαν πολλοί διευθυντές καιδάσκαλοι από το Δημοτικό Σχολείο Τριάδας. Η ενασχόληση των κατοίκων με αγροτικές εργασίες και κτηνοτροφία και το ιδιαίτερο ανθρώπινο δυναμικό, έδωσε σε πολλούς από τους εκπαιδευτικούς που δίδαξαν στο σχολείο το έναυσμα να δημιουργήσουν, πάντα με τη στήριξη των κατοίκων του χωριού και αργότερα του συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, που ιδρύθηκε το 1972.

 

εσωτερικό σχολείου.png

Έτσι, ενώ οπροαύλιος χώρος αρχικά δεν είχε περίφραξη και δεν ήταν διαμορφωμένος κατάλληλα, αξιοποιήθηκε -με την εγκατάσταση δικτύου ύδρευσης που συγχρόνως πραγματοποιήθηκε στο χωριό το 1963-δημιουργώντας σχολικό κήπο με άνθη,  μονοετή φυτά στις άκρες και δέντρα που ευδοκιμούσαν στο χώρο, όπως βερικοκιές, αχλαδιές και συκιές. Ακόμα, φτιάχτηκαν παρτέρια με λαχανικά που καλλιεργούνταν από τα ίδια τα παιδιά και από την πώληση των οποίων δημιουργήθηκε σχολική βιβλιοθήκη.

Τις ίδιες χρονιές, όπως προβλέπονταν για τα σχολεία, λειτουργούσαν και μαθητικά συσσίτια.

 

 

 

 

1973.png

 

 

 

 

 

 

Επίσης, το σχολικό έτος 1960-61 ιδρύεται στην Τριάδα με απόφαση του Νομάρχη Ευβοίας νυχτερινό σχολείο στο οποίο ήταν υποχρεωμένοι να φοιτήσουν οι αναλφάβητοι ή με ελλιπή φοίτηση στο δημοτικό σχολείο νέοι ηλικίας 15-20 χρόνων και το οποίο λειτούργησε για 2 χρόνια. Το νυχτερινό σχολείο λειτούργησε στην αίθουσα που λειτουργούσε αρχικά το δημοτικό σχολείο.

 

μαθητές.png

 

 

Το 1962 άνοιξε στο χωριό σχολή γεωργικών εφαρμογών σε συνεργασία με τη Δ/νση Γεωργίας, όπως αναφέρει ο κ.Παπαθεοδώρου στο βιβλίο του, οπότε πραγματοποιήθηκε συνεργασία με τους μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων  για την καλλιέργεια μεταξοσκωλήκων.

Την  δεκαετία του 1970 συντηρούνταν στον χώρο του σχολείου μελίσσια.

Το 1978 δημιουργήθηκε στον χώρο του παλιού σχολείου μικρός κήπος, όπου φροντίζονταν  κάποια ζώα (φραγκόκοτες, παγώνια, φασιανός, πάπιες και μαϊμού). Ζώα υπήρχαν και νωρίτερα στον προαύλιο του σχολείου, σύμφωνα με μαρτυρίες.

δραστηριότητες σχολείου.png

 

 Την ίδια χρονιά οργανώθηκε το "χωριάτικο Πάσχα" με ψήσιμο αρνιών στην πλατεία του χωριού και το άνοιγμα του "Κριεζώτειου" κατόπιν συνεννοήσεως με τους κληρονόμους.

Από το 2000 το Δημοτικό Σχολείο Τριάδας είναι πλέον γνήσιο 6/θέσιο με 7 δασκάλους. Το 2003 λειτουργεί και ως ολοήμερο, ενώ από το 2007 δημιουργείται θέση καθηγητή φυσικής αγωγής και αγγλικών.

Τα τελευταία χρόνια το σχολείο συμμετέχει σε καλλιτεχνικούς, εκπαιδευτικούς και αθλητικούς διαγωνισμούς  και δράσεις και έχει διακριθεί.

 

Εξαιτίας του «νεαρού της ηλικίας» του, το σχολείο δεν συνδέεται με ιστορικά γεγονότα. Όμως, αξιοσημείωτο για την Τριάδα παραμένει  το γεγονός της πυρκαγιάς του αρχοντικού, από την οποία εισήλθε στην κατοχή του σχολείου προς φύλαξη το πιάνο της οικογένειας Κριεζώτη.

 

Κριεζώτειο14.png


 

 Νηπιαγωγείο

 

Το νηπιαγωγείο της Τριάδας στεγάζεται σε ένα μοντέρνο κτίριο δύο αιθουσών απέναντι από την πλατεία του χωριού, στο χώρο που υπήρχε το πρώτο διδακτήριο- αποθήκη του Κριεζώτη. Η απόφαση για την ανέγερσή του πάρθηκε το 1984 και εγκαινιάστηκε το 1987. Τα προηγούμενα χρόνια –από το1972 που ιδρύθηκε- λειτουργούσε σε ενοικιαζόμενο χώρο βορειοδυτικά της κεντρικής πλατείας.

 

 

Νηπιαγωγείο α.png

 

 



[1]Ο δάσκαλος αυτός ήταν ο κ. Παπαθεοδώρου χάρη στον οποίο αντλήθηκαν πολλά στοιχεία για εκείνη την χρονική περίοδο.

Σημεία Ενδιαφέροντος